2 квітня – Всесвітній день інформації про проблему аутизму
Всесвітній День Поширення Знань про Аутизм (англ. World Autism Awareness Day, WAAD). Генеральна Асамблея ООН підтримала ініціативу дружини еміра Катару, і від 2008 року цей день відзначається в цілому світі.
Відзначення Дня Поширення Знань про Аутизм має на меті підвищувати громадську свідомість щодо дитячого аутизму і є нагодою для глобального залучення міжнародної співпраці в цій галузі. Аутизм- психічне захворювання, що характеризується недостатньою здатністю хворого до взаємодії із зовнішнім світом і, виникаючими з цього факту, порушеннями в адаптації. Поширеність розладів спектра аутизму коливається в межах 4-8 випадків на 100 тис. дітей, тобто приблизно 0,04-0,08% дитячої популяції. Показник поширеності цієї патології в Україні, за офіційними статистичними даними, становить 48,2 на 100 тис. дитячого населення, в Дніпропетровській області цей показник дорівнює 45,5 на 100 тис. дітей. Під наглядом дитячих психіатрів області знаходиться 447 дітей, хворих на аутизм. Розлади аутичного спектру значною мірою пов'язані з низкою супутніх психічних розладів та медичних станів. На основі епідеміологічних даних, приблизно у 50% осіб з РАС спостерігалася тяжка та глибока розумова відсталість, у 35% виявилася легка/помірна інтелектуальна недостатність, а у решти 20% не була виявлена інтелектуально-мнестична недостатність. Далеко не всі діти з аутизмом є розумово відсталими. Аутизм часто діагностується одночасно з синдромом ламкої Х-хромосоми (24-60%), туберозним склерозом (26-79%), неонатальною енцефалопатією/епілептичною енцефалопатією/єпілепсіями (4-14%), церебральним паралічем (15%), синдромом Дауна (6-15%), м'язовою дистрофією (3-37%), нейрофіброматозом (4-8%). Основні прояви аутистичної поведінки зазвичай присутні в ранньому дитинстві, але не завжди помітні до виникнення обставин, в яких мають проявлятися більш складні форми соціальної поведінки, наприклад, коли дитина йде в дитячий садок або до початкової чи середньої школи. З віком, при досягненні повноліття або у періоді старіння, спостерігається вікова патопластика аутистичних форм поведінки. Лікування розладів аутичного спектру та його ефективність у значній мірі залежать від віку пацієнта, тяжкості порушень у тих чи інших психічних сферах, зокрема, рівня когнітивного функціонування, розвитку мовлення, рухових функцій, наявності супутніх розладів, дії факторів середовища, таких як сімейна та соціальна ситуація, рівень освіти, охорони здоров'я та соціальної допомоги. Випадки повного подолання аутизму, перетворення аутичної людини на звичайного індивіда без будь-яких особливостей психофізичного розвитку завдяки медико-реабілітаційним заходам непоодинокі. Усі лікувальні засоби, спрямовані на зменшення та пом`якшення аутичних проявів (фармакологічне лікування – нейролептики, антидепресанти, транквілізатори, амінокислотна терапія тощо, дельфіно- та іпотерапія, дієтотерапія, масаж, холдінг-терапія, сенсорна інтеграція), мають індивідуальний ефект. Проте навіть за умови ефективності цих заходів аутична людина залишається особливою все життя. Завданням усіх, хто оточує аутичну дитину, у тому числі і фахівців, є допомога їй у тому, щоб прожити своє особливе, але гідне та повноцінне життя. Те ж саме завдання постає перед суспільством та державою, і в Україні створена системи допомоги аутичним дітям: забезпечення дітей ліками за бюджетні кошти, інклюзивне навчання, санаторно-курортне лікування. В Дніпропетровській області існує мережа центрів раннього втручання: в дитячих відділеннях КЗ «Дніпропетровська клінічна психіатрична лікарня» ДОР», на базі денного стаціонару КЗ «Дніпропетровська міська поліклініка №1»ДОР», КЗ Криворізький ПНД. Основним завданням при визначенні методів роботи в кожному окремому випадку аутизму у дітей є оцінка міри розладу, визначення індивідуальних ресурсів і потреб дитини при корекційному навчанні. Для цього використовується дитяча рейтингова шкала аутизму і PEP-R (психоосвітній профіль). Шкала аутизму – стандартизований інструментарій для оцінювання РДА у дітей віком від 2 років і т.д. Суть соціальної реабілітації дитини, хворої на аутизм, полягає не в тому, щоб підігнати її під стандарт норми, а допомогти їй знайти свою соціальну нішу. В центрах проводиться робота з сім’єю: знайомство батьків з рядом психічних особливостей дитини, яка хвора на аутизм, складання індивідуальної програми виховання і навчання дитини в домашніх умовах, навчання батьків методам спілкування з дитиною, організації її режиму, прищепленню навичок самообслуговування, підготовці до навчання в реабілітаційному центрі або школі. Психолого-педагогічна реабілітація хворих на аутизм на 01.01.2016 р. по Дніпропетровській області: із 447 дітей, хворих на аутизм, 362 дитини пройшли обласну медико-педагогічну комісію і соціально адаптовані: -45 дітей, мають інклюзивне навчання в загальноосвітніх школах, -21 дітина має інклюзивне навчання в допоміжних школах, -на індивідуальному навчанні за програмою СШ знаходиться 18 дітей, -28 дітей навчаються індивідуально за програмою допоміжної школи, -66 дітей навчається в шкільних спецзакладах, -36 дітей відвідують спеціалізовані дошкільні заклади, -26 дітей – в закладах соцзахисту, -37 дітей відвідують територіальні реабілітаційні центри. На виконання наказу МОЗ України від 15.05.2013р. №374 «Про затвердження розподілу лікарських засобів для лікування дітей, хворих на аутизм, закуплених у централізованому порядку за кошти Державного бюджету України на 2015 рік» складений реєстр дітей, хворих на аутизм, та лист-розподіл препарату розчин «Риспетрил», «Депакін-сироп», «Ламіктал», «Топамакс», «Левіцитам». Таким чином, по області 188 дітей лікуються безкоштовно. Впроваджений порядок спадкоємності у направленні дітей з розладами спектру аутизму спільно з матерями на санаторне лікування до ОКЗ «Дніпропетровський психоневрологічний санаторій №4 для дітей з тяжкими розладами мови та ураженням ЦНС» (на виконання наказу Департаменту охорони здоров’я ОДА від 18.07.2013 №948/0/197-13 «Про удосконалення організації психіатричної допомоги дитячому населенню області») після обстеження в дитячому відділенні. В КЗ «Дитячий психоневрологічний санаторій №4»ДОР» у відділенні «Мати і дитина» в 2016 році проліковано 162 дитини. Із них 46 дітей, які мають розлади спектру аутизму, пройшли санаторне лікування. Таким чином, в Дніпропетровській області здійснюється перерозподіл ресурсів надання психіатричної допомоги дітям, хворим на аутизм, зі стаціонарного лікування на психологічну, логопедичну, корекційно-педагогічну допомогу. Важливим є також співпраця та міжвідомча взаємодія в організації медико-соціального супроводу програм інклюзивної освіти хворим на аутизм. Головний позаштатний фахівець ДОЗ ОДА з дитячої психіатрії Л.Б.Чудакова